Hoe kies ik een huurauto uit?
Vanwege de veelheid aan interessante EuropCar auto’s, kan het kiezen van de juiste auto best een uitdaging worden. Om een uitgebreid overzicht voorgeschoteld te krijgen van alle auto’s welke beschikbaar zijn in de periode waar jij een auto wenst te huren, kun je het best gebruik maken van de zoekfunctie welke is ingebouwd op de startpagina van de site. In de online zoekfunctie kun je alvast aangeven of je op zoek bent naar een auto, bestel-, verhuis-, of vrachtauto. Na de juiste keus gemaakt te hebben kun je kiezen voor een ophaallocatie, de ophaaldag- en tijd alsook de inleverdatum en tijden aangeven. De site gaat dan automatisch voor je op zoek naar de beste auto’s welke op basis van je ingegeven voorkeuren op dat moment beschikbaar. Na de relevante gegevens verwerkt te hebben in de zoekopdracht kun je klikken op het tabje ‘selecteer uw auto”.
Na op dit tabje geklikt te hebben krijg je direct een uitgebreid overzicht te zien van alle beschikbare auto’s bij EuropCar. Je krijgt de beschikbare auto’s te zien, wat het huren van de auto je zal kosten en uiteraard de voorwaarden welke gekoppeld zijn aan het huren van een auto via Europcar. Op deze pagina kun je ook aangeven of je behoefte hebt aan extraatjes zoals all- season banden, extra bestuurders toevoegen, navigatiesysteem huren, kinderzitjes en veel meer. Na een auto geselecteerd te hebben kom je op een nieuwe pagina van de site terecht waar je je persoonlijke gegevens kunt invullen alsook je betaalmethoden. Je krijgt dan een overzicht van je reservering te zien welke je, indien akkoord, kan bevestigen. Hierna heb je met succes je huurauto gereserveerd en kun je beginnen met de voorbereidingen van je tripje.
Minimale leeftijd om een auto te kunnen huren
Veel huurders vragen zich af of er een leeftijd gekoppeld is aan het huren van een auto. In Nederland moet je minimaal 21 jaar oud zijn om een auto te huren. Ben je onder 23 jaar, dan is er echter een gelimiteerde keuze aan auto’s. Wil je een auto huren bij een luchthaven vestigingen, dan dien je minimaal 21 jaar oud te zijn. Vanaf de grote huurauto categorie dient de huurder minimaal 25 jaar oud te zijn.
Moet ik borg betalen bij het huren van een huurauto?
Bij elke autoverhuurbedrijf, zo ook bij EuropCar is het betalen van een waarborgsom een vereiste bij het huren van een auto. De borg kan worden verlaagd door het Eigen Risico te verlagen.
De hoogte van de borg is afhankelijk van het gehuurde voertuig:
- Voor personenauto’s bedraagt de minimale waarborgsom € 325,00.
- Voor bestelauto’s bedraagt de minimale waarborgsom € 450,00.
- Voor vrachtauto’s tot en met klasse T3OK bedraagt de minimale waarborgsom € 750,00.
De borg betaal je bij de vestiging waar je de auto wil ophalen, dit geldt ook voor reserveringen, die online of via het Call Center zijn gemaakt. Bij luchthaven vestigingen dient de borg met een creditcard te worden afgewikkeld.
Is EuropCar betrouwbaar?
EuropCar behoort tot een van de meest betrouwbare autoverhuurders van Nederland. Dit bedrijf is namelijk lid van de brancheorganisatie BOVAG. Om lid te kunnen worden van BOVAG moet er aan bepaalde kwaliteitseisen worden voldaan. Een bij BOVAG aangesloten verhuurbedrijf geeft je de garantie, dat wordt gewerkt volgens de hoogste kwaliteitseisen en met juridisch correcte verhuurcontracten. Europcar wordt regelmatig gecontroleerd op deze punten en heeft hiermee de BOVAG vijf sterren kwalificatie behaald. Dit is de maximale score, die BOVAG geeft aan een autoverhuurbedrijf.
Heeft EuropCar ook one way service mogelijkheden?
EuropCar biedt ook one way service mogelijkheden aan. Met deze service kunnen personenauto’s, personenbussen en bestelbussen in Nederland bijna altijd gratis worden teruggebracht bij een andere Europcar vestiging dan waar deze is opgehaald. Wel dien je tijdens je reservering te melden bij welke vestiging je de huurauto wilt inleveren.
Kort en Lang auto huren
Bij EuropCar heb je de mogelijkheid om een auto voor kortere tijd alsook voor langere tijd te huren. Bij EuropCar kun je auto’s tegen de beste voorwaarden en de scherpste prijzen huren.
Bij dit autoverhuurbedrijf kun je auto’s al vanaf een dagdeel huren. Het doet er niet toe of je een weekend, een lang weekend of doordeweeks een personenauto of bestelauto nodig hebt, bij Europcar vind je altijd een huurauto, die perfect bij je past. Voor ondernemers, die in het bezit zijn van een kvk nummer, is het bij Europcar ook mogelijk om op rekening te rijden.
Naast kort huren kun je bij EuropCar ook auto’s flexibel en zonder vast contract voor langere tijd huren.
Wanneer je zakelijk minimaal 30 dagen of langer een personenauto of bestelbus wilt huren, dan is LangHuren bij Europcar een ideale oplossing. Hierbij is geen sprake van een vast contract. Je hebt hierdoor veel flexibiliteit en je kunt de auto inleveren wanneer je wilt. Tevens profiteert je daarbij ook nog van scherpe en transparante all-in tarieven. Verder kan zakelijk gebruik maken van LangHuren ook nog interessant zijn wanneer je bijvoorbeeld tijdelijke medewerkers of medewerkers in hun proeftijd hebt. Je kunt namelijk zelf bepalen hoe lang je de auto nodig hebt. Ook als particulier kun je minimaal 30 dagen of langer een personenauto of maximaal 27 dagen een bestelbus huren. Genoeg reden dus om vandaag nog een auto te huren bij EuropCar.
Neem een kijkje bij Europcar
Auteur
Rebecca van Malen
Rebecca reist veel en door deze reizen komt ze veel in contact met autoverhuurders. Haar ervaringen zijn soms goed, maar ook vaak heel slecht. Haar bijdrage aan deze site is voornamelijk gebaseerd op haar uitgebreide ervaring, die ze graag met jullie deelt. Zo kom je minder snel voor verrassingen te staan!
EuropCar Johannesburg Int. Airport Oliver Tambo
Twee achtereenvolgende jaren hebben wij voor respectievelijk 3 en 2 maanden een auto gehuurd bij Europcar via Rentalcars. Deze bemiddeling is prima verlopen. Wij sloten bij Rentalcars een volledige dekking af. Ook prima. Onze schade in 2019 was aantoonbaar geheel buiten onze schuld. Schade is betaald en terugbetaald door Rentalcars. Bij onze tweede komst in J'burg werden wij geconfronteerd met het feit dat wij nog een schade open hadden staan uit 2019. Men wilde ons de auto niet overhandigen alvorens die schade te hebben betaald. Op dat moment, het was midden in de nacht, konden wij niet aantonen dat de schade wel was betaald. Na veel gepraat kregen wij toch toestemming om de huurauto mee te nemen. Vervolgens weigerde de medewerker mee te lopen naar de auto om die samen met ons op schade te checken. Indien we een schade zouden aantreffen konden we met onze I-phone er een foto maken en na de huurperiode het met hen regelen. Wij troffen geen schade aan. Bij het terug bezorgen van de auto na de huurperiode werd een kras aan de onderkant van de voorbumper aangetroffen. Na veel heen en weer getrek (verstuurde mails) over deze schade en het ter sprake brengen van de nog 'openstaande schade van 2019' uiteindelijk de laatste geringe schade maar betaald. Echter deze valt niet meer onder de volledige dekking van Rentalcars omdat de schade niet binnen drie maand is ingediend. Het zij zo ! Maar Rentalcars heeft toch zijn nek uitgestoken en de klacht neergelegd in J'burg. Er werd door Europcar toegezegd dat zij het door mij betaalde bedrag terug zullen storten op mijn creditkaart. Dit zou binnen 15 - 20 dagen zichtbaar moeten zijn. Inmiddels is er meer dan een maand verstreken. En u raad het al. Nog geen cent binnen. Ik heb Rentalcars laten weten dat zij geen verdere actie hoeven te ondernemen. Ik neem mijn verlies. Ook weet ik nog steeds niet of de schade van 2019 correct is afgehandeld zodat we bij een eventuele volgende boeking daar niet nog een keer op worden bevraagd. Of wij ooit bij Europcar opnieuw een auto zullen huren, dat weten u en ik wel beter. Overigens, dat moet gezegd, over de auto's niets dan goeds.
Sterke punten
Verhuren naar onze inzicht prima auto's
Zwakke punten
Slechte behandeling van de cliënt.
Dubieuze schade
Auto gehuurd via Europcar in Faro, Portugal. Helaas was de beschikbare auto vol met krassen en deuken. Ik heb nog getwijfeld om de auto te weigeren, maar de desbetreffende medewerker aldaar wist mij te overtuigen dat deze auto toch al afgeschreven was en men niet meer zo nauwkeurig keek bij retour. Normaal maak ik altijd foto's van de gehuurde auto, echter nu helaas niet (te veel vertrouwen gehad in deze medewerker). Uiteraard werd bij terugkomst schade ontdekt, in dit geval aan de band. Duidelijk was dat deze schade samen ontstaan was met de schade aan de velg, de schade aan de velg stond keurig op het formulier vermeld. Maar jammer genoeg de schade aan zijkant van de band niet. Dit werd als twee losse schades gezien en had ik maar meteen moeten noteren bij aflevering van de huurauto. Van coulance was ook geen sprake door Europcar, waardoor ik de kosten van de band doorbelast kreeg. Nu ben ik enigszins professioneel bekend met schades aan voertuigen en banden (zelfs medewerker geweest bij een internationaal Frans bandenbedrijf) en heb al mijn expertise in de strijd gegooid, maar Europcar blijft zich beroepen op het feit dat dit twee aparte schades zijn en had moeten worden vermeld op het schadeformulier. Duur leergeld voor mij geweest en de volgende keren ga ik uitgebreid de tijd nemen om foto's te maken van de huurauto bij aflevering en bij retour (vinden ze naar mijn ervaring ook alleen maar lastig). Jammer dat Europcar zich onthoudt van coulances. Mij zien ze als klant niet meer terug.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Slechte communicatie met de klanten afdeling. In de email correspondentie worden alleen maar standaard formuleringen gebruikt, zonder werkelijk inhoudelijk te reageren.
erg naar
Krijg achteraf allemaal rekeningen nagestuurd van tolwegen die ik niet zou hebben betaald in de UK. Als ik vervolgens de gegevens bij de UK-gov intype geeft ie gewoon aan dat ik betaal heb. Inmiddels heb ik er 2 a 40 pond, Administratiekosten Europcar. Als ik daarover een klacht indien krijg ik als antwoord dat dat in de voorwaarden staat ! Met de rug tegen de muur op deze mannier. Nooit meer Europcar.
Sterke punten
geen
Zwakke punten
Zeer klantonvriendelijk
Waardeloze schade afhandeling
In november '18 heb ik een kras gereden op de zijkant van een (reeds uitgebreid geblutste) bestelwagen. Bij het opgeven hiervan werd direct ene schatting van ca 300-400 Euro schade gemaakt. Balen, maar ja. Vervolgens hoorde ik niks meer. Er was wel 1300 Euro ingehouden. Telkens belde ik, emailde ik naar Europcar Amersfoort, en zou ik wat horen wat vervolgens nooit gebeurde. uiteindelijk is in mei '19 (!) 220Euro teruggestort. Na lang jengelen kreeg ik een calculatie: het ziet ernaar uit dat er allerlei schade is hersteld die niet van mij afkomstig is. Na beklag en opnieuw beklag, niks terug horen en opnieuw bellen en bellen heeft met mij met nog 150E tegemoetgekomen. Kortom: de kras die ik reed is mij op bijna 1000Euro komen te staan. Plus heel veel vertraging en frustratie. Waardeloze afhandeling en trouwens ook diefstal.
Sterke punten
geen
Zwakke punten
Verdienen op (dubieuze) schade
EuropCar Geneva - Scam/Rip-off terrible customer service
We rented a car from Europcar Geneva. My son threw up in the car and we cleaned it up as much as possible. Some was left on the floor carpet and some on the kid seat (which was already super dirty). We are polite customers so we notified the officer when returning the car. They charged us 300 CHF (= 300 ) for the cleaning (the full week rent of the car was also 300 ...). When complaining about this they send me an invoice from the cleaning company. I checked the rates with this cleaning company and they charge 50 CHF per hour. EuropCar is not willing to provide the details as of course it can never be 6 hours of work to take a wet towel over this, it should not take more than 10-15 minutes. A complete scam/rip-off and no reactions on my proposals. I was willing to pay something, but no reactions at all. Never again renting with EuropCar.
Sterke punten
The car was pretty new
Zwakke punten
See my review. What a bad experience.
Europcar Manchester onbetrouwbaar!
Voor onze trip in Wales hadden we vanuit Manchester een auto gehuurd. Aan de balie duidelijk vermeld dat we geen verzekering nodig hadden en na het verlof werd er een bedrag via onze kredietkaart aangerekend. Na contactname werd ons een factuur doorgemaild dat door ons ondertekend was waar ook plots een som op stond die zelfs niet overeen kwam met het bedrag ( in de negatieve zin) dat via onze kredietkaart is afgenomen. Wij zijn enorm geschrokken van deze praktijk, wij hebben al via verschillende agentschappen autos gehuurd en ons vertrouwen is nog nooit zo geschonden geweest.
Sterke punten
De auto voldeed aan alle verwachtingen.
Zwakke punten
Betrouwbaarheid